Krämig kyckling i ugn

Idag är det dags. En gång om året är man supernervös och sitter som på nålar för att få veta resultatet… Det är värre än tandläkaren, värre än att bli stucken med nålar… Bilbesiktning! 😮 Det är hemskt att åka dit en gång per år och få sin dom. Jag har bett till bilgudarna hela dagen att min stackars opel ska gå igenom i år igen. Förra året gick den nämligen igenom helt utan anmärkning, men på senaste tiden har det ”klonkat” lite misstänksamt om bakvagnen så det kan bli en ombesiktning i år. Men jag håller tummarna för att de inte märker nåt! 😛

Gjorde en supergod och enkel kycklinggryta i ugn igår! Riktigt mumsig blev den tillsammans med ris.

Krämig kyckling i ugn
(4 personer)

ca 10 färska champinjoner
1 pkt bacon
½ zucchini
1 rödlök
3 dl vispgrädde (eller matlagningsgrädde)
1 dl mjölk
2 tsk kinesisk soya
1 kycklingbuljongtärning
2 msk hackad timjan
2 msk hackad persilja
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
4 st kycklingfiléer

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader.
Skiva champinjonerna.
Hacka rödlök och zucchini.
Strimla baconet.
Fräs alltsammans i en stekpanna.
Häll på grädde och mjölk och låt puttra några minuter.
Häll i soya och smula i buljongtärningen.
Tillsätt till sist timjan och persilja.
Red eventuellt av lite grann för rätt konsistens.
Dela kycklingfiléerna längs med och lägg dem i en smord ugnsform.
Salta och peppra.
Häll baconsåsen över kycklingen och ställ in i ugnen i ca 20-25 min.

Supergott verkligen och detta har blivit en ny favorit hemma hos oss.
Håll nu tummarna för att min kära lilla bil går igenom sin besiktning! 🙂

Kram Karin

Etiketter: , , , , , , , , , ,

6 svar to “Krämig kyckling i ugn”

  1. Delikata Recept Says:

    Ser gott ut! Lycka till med besiktningen :-)…alltid lika nervöst tycker jag.

  2. Anna/Frostrosor Says:

    Vilken smaskens gryta! Hoppas att bilen gick igenom!

  3. Noelle Says:

    Oj, ser jättegott ut. Har bara varit sugen på lätta saker den här sommaren, men den där grytan gjorde mig hungrig och det är inte ens lunch än…

    I alla fall, jag har två frågor:

    1. Lagar din sambo någonsin maten, eller är det alltid du som gör det?

    2. Vad brukar du äta till frukost? Kan inte du göra någon frukostspecial och ta bilder på vad du äter till frukost några morgonar och lägga upp här på bloggen? Eller i alla fall ett foto? Vet andra bloggare som har gjort det och det är riktigt kul!

    • En Smak Av Karin Says:

      Vad kul att du kommer med lite feedback till mig! Det uppskattas verkligen när ni läsare berättar vad ni vill se mer av här på bloggen.
      Som svar på dina frågor: Nej, det är i huvudsak jag som står för matlagningen här hemma. Min sambo KAN laga mat och är inte kass i köket på något sätt, men eftersom jag älskar det och har min passion i matlagningen så faller det naturligt att jag gör det 🙂
      När det gäller frukost så kan jag villigt erkänna att jag egentligen inte är någon frukostmänniska. Jag brukar äta samma frukost hela veckan och sedan blir det något lite roligare på helgerna. Jag ska försöka göra lite frukost-inlägg så ni får se var det kan bli för något gott 🙂 Ha en riktigt skön helg!

  4. Maggi Says:

    Verkligen gott! Bra att bjuda på när många ska äta – bara att dubbla receptet 🙂

Lämna ett avtryck och gör mig glad :-)