Helstekt lammfilé med jordärtskocksgratäng

Då var jag hemma från jobbet denna torsdag. Har hunnit åka med sambon och handlat allt som behövs inför helgen. Det är så skönt att komma hem från jobbet en fredag och ha allting förberett för middagen.

Jag tänkte ge er ett litet tips till helgens middagar! Har ni en bit lammfilé eller kalvfilé som ni kommit över? Då MÅSTE ni bara prova denna underbara jordärtskocksgratäng!
Krämig och underbart len i smaken!

Jag serverade den tillsammans med helstekt lammfilé, marinerad i lite olivolja, timjan, rosmarin, salt och citronsaft. Det blir gudomligt! Hur man helsteker en lammfilé kan ni se här.

Jordärtskocksgratäng
(8 portioner)

1 kg jordärtskockor
1 kg mjölig potatis
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 rosmarinkvistar
7 dl matlagningsgrädde
1 msk citronsaft
Salt
2 dl ost

Gör såhär:
Skala och skiva jordärtskockor, potatis, lök och vitlök.
Lägg i en kastrull och tillsätt rosmarin och grädde.
Låt sjuda ca 20 min utan lock tills potatisen mjuknat.
Smaka av med salt och citronsaft.
Häll över i ugnssäkra portionsformar eller en stor form.
Strö över osten.
Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda gratängen mitt i ugnen 20–25 min tills den fått fin färg.
Servera med helstekt lammfilé.

Ursäkta den FRUKTANSVÄRDA bilden, men den är tagen med en gammal mobilkamera i brist på annat vid tillfället, sorry 🙂

Jag älskar iallafall den här gratängen och har gjort den flera gånger. Snåla inte med saltet när ni gör den! Det ska smaka ganska ordentligt salt innan ni slår upp potatisen i gratängformen.

Annars är den lätt som en plätt och enkel att förbereda in i det sista.

Ha en underbar helg allihop!

Kram Karin

Etiketter: , , , , , , , , ,

4 svar to “Helstekt lammfilé med jordärtskocksgratäng”

  1. Sara Says:

    Vad gott det lät. Tråkigt att man aldrig lagar lamm, kanske man ska börja med det 🙂 Ät ju så otroligt gott och kronärtskockor är ju absolutn inte helt fel det heller!

  2. Kryddburken Says:

    Jordärtskocksgratäng lät himla spännande! Hur skiljer sig smakerna åt gämfört med potatisgratäng? Ser himmelskt gott ut! nu blir jag hungrig! 🙂

    Trevlig helg!
    Kram kram

    • En Smak Av Karin Says:

      Skillnaden, tycker jag, är en lenare, rundare och kanske en aning sötare smak. Helt underbart gott med jordärtskocka både i gratäng och puré! Passar kanon till det mesta kött 🙂

  3. Jimmie Says:

    Jordärtsskocksgratäng lät underbart gott, älskar kockor. Kanonbra blogg du skapat.

Lämna ett avtryck och gör mig glad :-)