Skicka vidare – Kyckling med grön curry

Då har jag äntligen haft tid att laga den härliga thai-inspirerade kycklingrätt som jag fått av Krissan i ”Skicka vidare”. Det är en kycklinggryta med grön curry.
Det var häftigt att få prova någon annans recept eftersom det ofta är något man inte själv tänkt laga egentligen. För mig var det här mitt första – men absolut inte sista – möte med kaffir-limeblad. De ger en härligt frisk limesmak till den här grytan och passar garanterat bra i många andra rätter.

Här kommer receptet:

Kyckling med grön curry
(4 personer)

500 g kycklingfilé
300 g bambuskott
4 dl kokosmjölk
1 msk palmsocker
4-5 kaffir-limeblad
1 tsk salt
2-3 msk fisksås
1-3 msk grön currypasta
2 msk matolja
ev färsk thai-basilika till garnering

Gör såhär:
Skär kycklingen i bitar ca 2×1 cm.
Ta bort kvisten på kaffirlimebladen.
Skiva chilin i tunna skivor.
Hetta upp oljan i en stor wok eller kastrull.
Lägg i currypastan och låt den fräsa med i ca 2-3 min på medelvärme.
Tillsätt kycklingen och öka värmen samt rör om då och då under ca 5 min.
Tillsätt 2 dl kokosmjölk, bambuskott, fisksås, kaffirlimeblad salt och socker.
Låt sjuda 20 min eller tills kycklingen blivit mör.
Tillsätt den resterande kokosmjölken och rör om under några minuter.
Servera med jasminris.
Strö över chilin och garnera ev med basilika.

Det här blev verkligen skitgott! Jag använde mig av kycklinglårfilé (eftersom det var det jag hade hemma), samt färdigsmulade kaffirlimeblad. Jag använde ungefär 2 tsk av limebladen. Jag hade endast i 1 msk grön currypasta eftersom vi är lite mesiga här hemma vad gäller stark mat, men det blev perfekt! Jag tillsatte också lite paprika, vattenkastanjer och färska champinjoner.

Ett supergott recept som jag absolut kommer använda mig av fler gånger här hemma! Även sambon tyckte det var mumsigt. Tack Krissan! 🙂
Nu är det dags för mig att skicka iväg mitt recept till Pernilla! Hoppas att hon blir nöjd med mitt recept också 🙂

Kram Karin

Etiketter: , , , , , , , , ,

6 svar to “Skicka vidare – Kyckling med grön curry”

  1. kardemumma Gumman Says:

    Men gud så spännande! Och roligt att ni gillade det! 😀 Har aldrig ätit Limeblad…

  2. Jennie/ Vanilla sky Says:

    Låter smarrigt!

    Ps: Du har fått en award av mig! Kika in hos mig för mer info 🙂 Ds.

  3. Martina Says:

    Ser gott ut, jag använder ofta limeblad när jag wokar! Fräsch och god smak.

  4. Pernilla Says:

    Åh, det ser jättegott ut! Ska jag nog prova någon gång, men först ska jag invänta ditt recept och prova det. Ska bli spännande! Jag har mailat dig min adress 🙂

  5. Charlotte Says:

    Hej! Ser fantastiskt gott ut! När jag var i Thailand, var jag på en liten matlagningskurs. Thailändarna steker först upp kryddorna och häller sedan i kokosmjölk. Sedan kokar de kycklingen i såsen, vilket gör att kycklingen blir lite saftigare. Jag har testat båda, men tycker att det är lika gott =)

  6. Krissan Says:

    Va skoj att du gillade det!!! =)

Lämna ett avtryck och gör mig glad :-)