Bästa tårtbotten!

Ni är några stycken som har frågat efter receptet på Selmas doptårta, så jag tänkte dela med mig av det här.

Eftersom jag skulle göra en riktigt stor tårta, som skulle räcka till drygt 30 personer, dubblade jag receptet nedan och gjorde två sånna bottnar. Dessa gräddade jag i en vanlig långpanna. Det blev perfekt till 30 personer.
Varje botten delade jag en lång så det blev tre lager med fyllning. Fyllningarna jag använde var smörkräm och jordgubbsmousse.

Receptet som följer är anpassat för en rund springform med en diameter på 24 cm.

Tårtbotten

4 ägg
1 1/4 dl strösocker
1 dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
50 g smör
3 tsk bakpulver

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smör i en kastrull och låt svalna till fingervärme.
Pensla formen med lite av smöret.
Skilj äggvitor från gulor i två bunkar.
Vispa äggvitorna med sockret.
Vispa ner äggulorna i äggvitorna.
Vispa ner smöret lite i taget.
Sikta ner vetemjöl, potatismjöl och bakpulver samt vänd runt försiktigt till en jämn sockerkakssmet.
Häll sockerkakssmeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.
Prova att sticka med en baksticka i sockerkaksbottnen. Är den helt torr så är tårtbottnen klar.

Den här tårtbotten var helt suverän att jobba med, och trots att jag gjorde mina bottnar så stora var det inga problem att dela dem och flytta runt delarna. Jag förmodar att det är potatismjölet som hjälper kakan att hålla ihop.

Kram Karin

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

20 svar to “Bästa tårtbotten!”

  1. jenny Guzel Says:

    Hej Karin,

    Googlade på California Rolls recept och fick upp din sida. Jag tog ditt recept och la upp på min blogg, men länkade till dig och att jag hittat recepet hos dig.
    Hoppas att det är okej?
    Säg till annars så tar jag bort receptet.

    Kramar Jenny
    (beroende av cali-rolls och vill börja göra egna….)

    • En Smak Av Karin Says:

      Hej!
      Vad kul att du hittade receptet här! Jag älskar också california rolls och vi gör både dem och vanliga maki-rullar ofta nu när jag äntligen lärt mig hur man gör egen sushi! Det är toppengott! Hoppas att du får bra hjälp av receptet. Hör av dig om du får problem så hjälper jag dig! Ha en fortsatt skön helg! Kram Karin

  2. Elina Says:

    Åh vilken härlig tårta!! 🙂

  3. Linda K Says:

    Hej!
    Verkar som om jag har hittat det recept jag letat efter! Jag ska göra en stor tårta i långpanna som du hade gjort. Vad hade du för temperatur i ugnen då och hur länge hade du den inne? Hade du smörpapper under? Hur får man lättast ur kakan när den är färdig?

    Tack på förhand….
    Mvh Linda K

    • En Smak Av Karin Says:

      Ugnstemperaturen var 175 grader, som står i receptet. Jag gräddade kakan i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter (men håll koll så den inte blir torr!)
      Jag hade smörpapper under botten så den gick lätt att lossa, det funkar säkert om man smörjer plåten också! Enklast är om man kör kakan i en långpanna, så lägger man en vanlig plåt uppepå och sedan vänder alltsammans. Då lossnar kakan lätt! Lossnar inte kakan från bakplåtspappret kan man pensla det med kallt vatten och då lossnar det lätt! Lycka till! 🙂

  4. Linda K Says:

    Tack!! Imorn bitti blir det tårtbak inför 6-årskalas, kul!

  5. sara Says:

    Hm.. jag försökte mig på att göra det här receptet men misslyckades två ggr! Den blev liksom helt platt och smakade pannkaka… Så typiskt, det verkade som ett himla bra recept!

    • En Smak Av Karin Says:

      Vad tråkigt att höra! Jag har använt mig av det här receptet flera gånger och det har blivit kanon varje gång! Har du kanske missat någon ingrediens? Det brukar alltid bli hur bra som helst!

  6. Jessica Says:

    Hej!
    Håller med Sara om att kakan blev platt. Har inte smakat på den så jag vet inte hur den smakar. Men kakan blev hög som en del om jag hade delat den. ca 1,5 cm.
    Det är inte så att du vispar äggvitan till maräng först??!
    Gjorde dubbel sats och hade en rektangulär springform på 37*24 så den borde ju blivit ganska så hög?

    Tyckte att receptet verkade grymt för mig eftersom vi oxå skall ha ca 30 gäster.
    Men annars e det bara å leta vidare…dopet är ju inte förrän på söndag ;o)
    Med vänlig hälsning, Jessica

  7. Mona Johansson Says:

    Är receptet till en långpanna botten eller är den till 2 ?

    Mvh Mona

  8. Lee Says:

    Hej,

    Hur länge vispar du äggvitorna och sedan äggulorna (med elvisp)?
    Har du receptet till din smörkräm och jordgubbsmousse?
    Är det vanlig vispgrädde på tårtan?
    Mvh,
    Lee

    • En Smak Av Karin Says:

      Hej!

      Äggvitorna vispar jag med sockret tills de blir som marängsmet ungefär. Äggulorna vispar jag sedan bara ner såpass att det blandas ordentligt. Till smörkrämen använde jag samma recept som till mina biskvier (receptet hittar du om du söker på biskvier) men jag tog bort kakao och kaffe i smeten. Jordgubbsmousse gjorde jag av mixade jordgubbar, vispad grädde, lite socker och gelatinblad! Kram Karin

  9. jenna. Says:

    Hej! Jag undrar hur stor långpanna du har använt dig av? Jag tänkte använda ditt recept men jag tycker att din tårta ser så kvadratisk ut jämfört med mina långpannor, vilka mått är det på den minns du det? Och delade du botten på ”längden” om man säger? Alltså, inte på hälften och sen la ihop den utan gick det att kapa den längst med hela?
    Mch

    • En Smak Av Karin Says:

      Hejsan! Ja, min långpanna är nog lite mer lik en kvadrat än en vanlig långpanna. Måtten på min långpanna är ca 37×37 cm. Jag delade hela botten med en filékniv och fick på så sätt två tunna bottnar istället för en tjock, om du förstår hur jag menar. Om man använder en långpanna med större mått än min så får man se hur hög själva kakan blir. Kanske det går att göra 2½ sats smet till en sådan stor långpanna istället för bara dubbel sats? Det skulle nog jag prova 🙂 Lycka till! Kram Karin

  10. Frida Says:

    Hej,
    Undrar bara om de är rätt mått med bakpulver nu? Ska pröva nu ikväll :€

  11. Sandra Says:

    Samma här, typ 1cm hög. Sjukt trist. Jag vispade äggvitorna till maräng. Vet inte alls vad jag gjorde för fel.

  12. Frida Says:

    Hej Karin!
    Jag tänkte använda mig av detta receptet till att göra tårtbottnar till min sons dop på söndag. Tror du att det går att göra klar tårtorna redan på lördag? Med fyllning och allt? jag har tänkt att göra en hallonmousse (med lite gelatin i) och en vaniljkräm som fyllning i tårtorna.

    Hälsningar
    Frida

Lämna ett avtryck och gör mig glad :-)