Skicka vidare – Kärleksfylld kyckling

Här om dagen fick jag ett recept från Ingela eftersom vi båda är med i denna omgång av ”Skicka vidare”. Det heter Kärleksfylld kyckling och igår testlagade vi receptet. Det blev kanongott! Till och med min älskade sambo som annars är MYCKET svårflörtad med saffran tyckte att den här rätten var jättegod. Tack Ingela för ett kanonrecept 🙂

Kärleksfylld kyckling  
(2 portioner)

200 g fettuccini eller annan pasta,
2 stora kycklingfiléer
smör/olja att steka i
½ dl hackad basilika
½ dl färskriven parmesanost
1 krm svartpeppar
salt

Saffranssås:
1 liten schalottenlök
1 tsk smör
½ kuvert saffran
1 tsk tomatpuré
½ dl torrt vitt vin
1/2 kycklingbuljongtärning
1 dl matlagningsgrädde
svartpeppar
1 knivsudd socker

Till servering:
rostade pinjenötter
ruccolasallad
skivad parmesan
färsk basilika

Gör såhär:
Blanda hackad basilika, riven parmesanost och svartpeppar.
Skär en ficka längs med varje kycklingfilé och fyll den med basilikablandningen.
Förslut öppningen med en tandpetare eller sy ihop med bomullstråd.
Salta filéerna och stek dem gyllenbruna runt om i lite smör i en stekpanna.
Lyft upp dem och låt dem bli färdiga i ugnen, 175°, cirka 15 minuter.
Koka under tiden pastan enligt anvisning på paketet.

Saffranssås:
Finhacka löken och låt den mjukna i lite smör i en kastrull.
Rör ner saffran och tomatpuré.
Fräs under omrörning en minut.
Dra kastrullen från värmen och slå på vin, grädde och smula i buljongtärningen.
Låt sjuda under omrörning i fem minuter.
Späd eventuellt med några matskedar vatten.
Smaka av med lite strösocker och svartpeppar.

Servera de fyllda kycklingfiléerna med saffranssås och pastanystan toppade med riven parmesan och basilikablad.
Strö lite rostade pinjenötter på tallriken och bjud gärna ruccolasallad till.

Nu är det min tur att skicka vidare ett recept till Nybergs mat som hon ska testa! Hoppas att hon gillar det 🙂

Kram Karin

Etiketter: , , , , , , , , , ,

4 svar to “Skicka vidare – Kärleksfylld kyckling”

  1. Charlotta Says:

    Jag är, precis som din sambo, inte alltid heller förtjust i saffran i mat, men sedan jag smakade risotto milanese för första gången måste jag säga att det faktiskt är helt ok :=)

  2. kardemumma Gumman Says:

    oooh så gott!!!

  3. Pinglan Says:

    Vad kul att du gillade receptet. Det såg så fint ut på bilden, jag blev riktigt hungrig!

  4. Emma Says:

    Gud vad gott det låter och ser ut! Ska absolut provas 🙂

Lämna ett avtryck och gör mig glad :-)