Indisk chicken curry

Nu har vi lagt ner det där med LCHF, efter att ha utvärderat efter en dryg vecka att det inte var något för oss. Vi ska fortsätta äta nyttigt och minska ner på kolhydraterna, men inte utesluta dem helt. Självklart har vi också slopat allt godis, snacks och onödigt socker.

Har länge varit sugen på att testa en riktigt chicken curry och här om dagen testade jag att göra en som blev himla god! Den passar att äta som LCHF, men funkar precis lika bra med jasminris till, vilket vi hade.

Chicken curry
(4 personer)

600g kycklinglårfilé
3 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 gröna chili
3 msk olja
4 tsk gul curry
2 tsk mald koriander
2 tsk kardemumma
½ dl färsk riven ingefära
4 nsk tomatpuré
4 dl hönsbuljong
2 dl kokosmjölk
Salt & peppar

 Gör såhär:
Strimla kycklinglårfiléerna i bitar,
Skala lök och vitlök.
Dela, kärna ur och strimla chilin.
Stek sakta löken i oljan tills den blir mjuk.
Läggi kycklingen och fräs med den i några minuter.
Tillsätt de torra kryddorna och låt dem fräsa med någon minut.
Rör ner tomatpuré, ingefära och chili, fräs med ytterligare några minuter.
Häll i buljongen och koka sakta i ca 15 minuter.
Tillsätt kokosmjölken och koka upp.
Smaksätt med salt och peppar.

En riktigt god kryddig curry med massor av smaker! Inte sista gången jag gjorde den kan jag lova 🙂

Kram Karin

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

5 svar to “Indisk chicken curry”

  1. Linda - Cupcakefluffan Says:

    Sparar genast receptet , låter tokgott 🙂 och ni gör rätt som hoppar över LCHF, kolhydrater i måttliga mängder tycker jag låter vettigt och själv skulle jag inte heller klara mig utan frukt, det får man ju inte heller äta enligt LCHF

  2. Alexandra - kärlek på tallrik Says:

    Tycker att ert nya livsstilsval låter mycket sundare, jag är inte ett stort fan av LCHF, men det kanske beror på att det är så gott med kolhydrater 😉

  3. charlotta Says:

    Förstår er – jag hade aldrig fixat LCHF! Tror inte på det heller – tror snarare på att äta sund mat i mindre mängder.

  4. MÅ Gott Says:

    Själv skulle jag aldrig klara att köra LCHF, men det är ju väldigt många som gör det. Jag älskar godsaker, men försöker äta hyfsat sunt.

    Grytan verkar supergod!!

  5. Linn Jonsson Says:

    Lagade denna igår och har lagt ut receptet på min blogg också, men även länkat till dig såklart. Måste dock erkänna att jag är lite klen. Hjälp vilket drag det var i den, men sonen och maken älskade hettan. Kommer garanteras lagas igen men då med lite mindre chili i för min och dotterns skull. Karlarna får väl slänga på lite sambal:-)

Lämna ett avtryck och gör mig glad :-)