Skepparegryta

Maträtter där man lägger alla ingredienser i samma gryta och låter det sedan puttra en lång stund för att sedan bli klart är sånt som jag gillar! Minimalt med disk och ofta fantastiskt gott!
Som den här grytan med högrev, potatis, morötter och lök som får koka i en härligt mustig buljong smaksatt med porter-öl! Helt klart en av mina favoriter of all time! Just porter gör sig så himla bra i grytor. Har ni inte testat att smaksätta med det så gör det! Ni blir inte besvikna jag lovar 🙂

Sjömansgryta
Skepparegryta
(6 personer)

1 kg högrev
2 tsk salt
Smör till stekning
5 dl köttbuljong
5 dl Porter öl
1½ msk timjan
4 gula lökar
400 g morötter
700 g kg potatis
2 dl vispgrädde
2 msk majsstärkelse
2 dl hackade örter

Gör såhär:
Skär köttet i 3×3 cm stora bitar.
Salta, peppra och bryn det i smör i en stekpanna.
Lägg över köttet i en gryta.
Skala och hacka löken.
Fräs löken i smör och lägg sedan över i grytan.
Tillsätt buljong, öl och timjan.
Låt koka under lock ca 1½ timma.
Skala morötter och potatis.
Skär dem i mindre bitar. Lägg ner det i grytan.
Tillsätt grädden och koka ytterligare 15 min.
Rör ut majsstärkelsen i lite vatten och rör ner i grytan. Låt koka 2 min under omrörning tills såsen tjocknat något
Strö över hackade örter.

Sjömansgryta2Underbart gott och värmande!

Jag har fått lite önskemål om tips på nyårsmenyer (ja jisses vad ni är ute i god tid!) så jag ska se om jag kan svänga ihop ett inlägg med lite trevliga tips på rätter inför nyår. Tills vidare kan ni kika i kategorin Nyår här till höger där ni hittar passande rätter för festliga tillfällen.

Kram Karin

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

2 svar to “Skepparegryta”

  1. Karin Says:

    Hej! Är det färsk el torkad timjan i receptet? 🙂

Lämna ett avtryck och gör mig glad :-)