Härligt kladdiga Oreo-brownies!

Så har vi åkt på ytterligare förkylningar här hemma. Det känns som om det aldrig tar slut! Selma skulle egentligen gått på förskolan hela denna vecka men vi vill inte riskera att vara sjuka på julafton/Nyår så vi har valt att ha henne hemma. Hela familjen är mer eller mindre hostig, snorig och allmänt krasslig så det blir masskonsumtion av nässpray, hostmedecin och ipren. Förhoppningsvis ger det med sig nu när Selma får vara hemma från förskolan iallafall 🙂

Bakat har jag iallafall hunnit! Jag hittade ett riktigt smarrigt recept på Oreobrownies hos min vän Rose-Marie och jag kunde inte låta bli att testa. MUMS vad smarriga dom blev! Sådär riktigt chokladiga och lite kladdiga. Allra bäst blir dom efter att ha fått stå i kylskåpet över natten.

Oreobrownies2
Oreobrownies
(ca 15 stycken)

165 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
165 g (eller lite mer än 2 dl) ljust muscovadosocker/farinsocker
3 msk vetemjöl
1 msk kakao
En nypa salt
Ett paket Oreos

Gör såhär:
Sätt på ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull.
Hacka chokladen grovt.
Rör ner chokladen i smöret och rör tills chokladen smält helt.
Vispa äggen i en bunke och vispa dem till dubbel storlek.
Tillsätt sockret och vispa ihop.
Häll i chokladblandningen i äggblandningen vänd sedan ner vetemjöl, kakao och salt.
Bryt ner 4-5 stycken Oreo kakor också.
Vänd ner allt försiktigt tills det är helt blandat.
Häll upp i en form (ca 30 x 15 cm) som är klädd med bakplåtspapper.
Hacka resterande Oreo-kakor grovt och strö dem ovanpå.
Grädda kakan i ugnen i ca 25-30 minuter.
Låt sedan svalna och gärna stå i kylen över natten.

Oreobrownies
När jag tagit ut dem ur ugnen tyckte jag att de kändes lite för torra för att få kallas för brownies faktiskt. Men låt er inte luras! Efter den där natten i kylskåp är de helt perfekta i konsistensen, så låt dem få lite tid helt enkelt! 😀

Glöm inte att följa mig på Instagram (Där heter jag Tofflan79) och Facebook!

Kram Karin

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

2 svar to “Härligt kladdiga Oreo-brownies!”

  1. Tessan Says:

    Hej!
    Tittar in på din blogg ganska ofta och har hittat många goda recept här =) Lite extra kul är det eftersom jag också är en 33-årig mammaledig förskollärare med en dotter som är bara några månader äldre än din Selma. Har dessutom också en sambo som heter Andreas! =)
    Är bara lite nyfiken på hur det fungerar med förskola i din kommun? Har ni rätt till förskoleplats trots att du fortfarande är mammaledig?? Eller har jag kanske bara missat att du börjat jobba igen?

    Tack för en härlig blogg och massa härliga recept!
    Och ha en riktigt härlig jul!

    • En Smak Av Karin Says:

      Hej Tessan!
      Tack för dina fina ord! Vilket roligt sammanträffande med din sambo, ditt jobb och din dotter! Tänk så det kan te sig! 🙂 Anledningen till att Selma har rätt till en förskoleplats 100% är för att jag just nu är sjukskriven. Jag har väldiga problem med smärtor i ryggen och har därför möjlighet att ha Selma på förskolan om det behövs. Nu har Andreas varit arbetslös under delar av hösten och därför har vi kunnat ha Selma hemma mycket mer, trots att jag har ont. I vanliga fsll gäller nog samma regler i Linköpings kommun som i de flesta andra, dvs förskola 15 tim/vecka vid arbetslöshet. Tack för att du besöker bloggen! Kram Karin

Lämna ett avtryck och gör mig glad :-)