Små och goda rågbullar

Då var vardagen här igen med allt vad det innebär. Jag har passat på att spendera dagen åt att städa undan julen, så nu är allting juligt borta från huset. Det är faktiskt ganska skönt när det är gjort tycker jag. Det enda som får sitta kvar är ljusslingorna i buskarna utanför dörren – mest för att det är så becksvart utanför oss tidiga morgnar och på eftermiddag/kväll att det lilla ljuset behövs! 🙂

Jag har också passat på att baka lite bröd och fyllt frysen. Små härliga rågbullar blev det den här gången. Det finns inte mycket som slår doften av nybakat bröd som fyller hela huset och strax därpå sätta tänderna i en ljummen macka med ost och grönsaker. YUMMIE! 😀

Här kommer receptet på mina rågbullar!

rågbröd2
Rågbullar
(ca 14 stycken)

5 dl mjölk
50 g smör
1 paket jäst
2 tsk salt
3 msk brödsirap
5 dl grovt rågmjöl
ca 12 dl vetemjöl

Gör såhär:
Smula jästen i en bunke.
Smält margarinet tillsammans med mjölken i en kastrull.
Låt vätskan blir 37 grader.
Häll i sirapen.
Häll degvätskan i bunken över jästen och rör om så att jästen löses upp helt.
Tillsätt därefter nästan allt mjöl, spara ett par deciliter vetemjöl till utbakningen.
Knåda degen i ca 5-10 minuter.
Tillsätt mer mjöl om det behövs, degen ska inte vara för kladdig.
Låt degen jäsa i bunken under duk i ca 20 minuter.
Lägg upp degen på ett bakbord.
Dela degen i ca 14 lika stora bitar.
Forma till bullar och lägg dem för jäsning på plåtar med bakplåtspapper.
Låt jäsa under duk ytterligare 30 minuter.
Skär längsgående snitt i bullarna och grädda dem sedan i 10 minuter på 225 grader.

rågbrödFöre jäsningen.

rågbröd1Nygräddat bröd är ju såååå gott! 😀

rågbröd2
Bara att lägga i påsar och frysa in för att sedan ta fram så många bullar man vill åt gången som går åt. Jättesmidigt och gott! Jag har lovat mig själv att baka mycket mer eget bröd under det kommande året. Ni får hjälpa mig att hålla mitt löfte! 🙂

Kram Karin

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 svar to “Små och goda rågbullar”

  1. Receptbyran.se Says:

    Blir kanske nästa bröd att baka.

  2. Nina Says:

    Jag har också rensat bort det mesta av julgrejerna men har svårt för allt som innebär ljus. Så slingor och till och med adventsljusstakarna får stå kvar ett tag. Men SNART blir det vår och ljust!

  3. Ann-Sofi MATSAFARI Says:

    Hembakat är godast! Dom här ser jättesmaskiga ut (:

  4. Mårtenssons kök Says:

    Så härligt med doften av nybakat, det är verkligen en trygg doft på något vis! Och smidigt att ha på lut i frysen när suget faller på.

Lämna ett avtryck och gör mig glad :-)