Rodnande kassler i Bergakungenssås

Igår rotade jag fram ett middagsrecept som jag sparat sedan länge. Jag hittade det från början hos Remsan och tyckte att det lät så himla gott. Nu har det legat i ”prova-på”-mappen alldeles för länge och det var dags att göra slag i saken och göra rätten till middag igår – med vissa korrigeringar förstås 😀

Rodnande kassler i Bergakungenssås
(4 personer)

750 g kassler
smör till stekning
1 gul lök
1 paket bacon
4 dl matlagningsgrädde
2 msk tomatpuré
1 köttbuljongtärning
1 tsk paprikapulver
2 tsk torkad dragon
1 tsk socker
1 ½ dl vitt vin

Gör såhär:
Skala och hacka löken och strimla baconet.
Fräs lök och bacon i en stekpanna.
Tillsätt tomatpure och paprikapulver och låt fräsa med nån minut.
Häll på vinet och och smula i buljongtärningen.
Låt puttra några minuter.
Tillsätt grädden och dragonen, samt smaka av med salt, peppar och socker.
Skiva kasslern och lägg i en ugnsform.
Häll såsen över kasslern och gratinera i ugnen i ca 15 minuter.
Servera med kokt ris.

Ett jättegott recept var det! Klart värt att testa om ni inte gjort det ännu. Enkelt att laga och snabbt gick det också 🙂

Tänkte bjuda er på Dagens Selma också. Här är en bild när hon provar farfars keps! Fyra månader blev hon i onsdags 🙂

Kram Karin

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

6 svar to “Rodnande kassler i Bergakungenssås”

  1. Emmy Says:

    Söta Selma!
    Visst var det gott. Jag hittade i min tur receptet hos Helena/Bara en kaka till.

  2. sofie mumsfillibaba Says:

    Gull-unge!
    Kassler är ju förbaskat gott!

  3. charlotta Says:

    Vad fin hon är, din Semla!

    Finns det förresten någon anledning till att det kallas Bergakungensås?

  4. Superkokken Says:

    Tusen takk for flotte menyer.
    Er du glad i fisk, vær velkommen til min sjømatuke – daglig nye oppskrifter på fisk og skalldyr på http://www.superkokken.no

    Beste hilsen fra Norge og Superkokken 🙂

  5. pia Says:

    Hej, verkligen super gott recept. Hoppas jag kan omvända min familj som inte är så förtjusta i kassler. Annars får jag allt för mig själv och det kan jag leva med =)

Lämna ett avtryck och gör mig glad :-)