Kantarellpaj med camenbert

Idag slutade jag hyffsat tidigt från jobbet, men då skulle jag direkt iväg för att träffa Andreas på stan. Han har sålt sin fina Saab för att vi ska kunna dra ner lite på våra kostnader (onödigt att ha två stora bilar) så idag skulle vi till banken för att göra upp med de nya ägarna. Det gick finemang så nu ska vi bara hitta en annan bild, modell mindre, som kan passa oss. Vi får se vad vi hittar 🙂

God paj blev det till middag idag. Nu när det finns så gott om kantareller är det en given ingrediens i mycket av vår mat här hemma. Denna gång blev det en Kantarellpaj med camembert som jag hittade i senaste numret av Matmagasinet. Riktigt, riktigt god kan jag lova! Jag som annars älskar kött saknade det inte det minsta i den här pajen, men självklart kan man lägga till lite köttfärs, bacon eller vad man nu vill ha i.

Jag gjorde pajen i små portionsformar, men receptet nedan är angivet för en vanlig större pajform.

Kantarellpaj med camembert
(4 personer)

1½ dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
200 g smör
3 msk vatten
150 g kantareller
smör till stekning
175 g camembert
1 dl grädde
1 dl mjölk
2 ägg
salt & vitpeppar

Gör såhär:
Blanda mjöl, smör och vatten till en deg.
Tryck ut degen i en pajform.
Se till att degen går över kanterna.
Förgrädda pajskalet i ugnen på 200 grader i ca 8 minuter.
Borsta rent svampen och skär den i mindre bitar.
Smörstek den gyllenbrun i en stekpanna.
Fördela svamp och ost i pajskalet.
Blanda grädde, mjölk och ägg i en bunke.
Salta och peppra.
Häll blandningen i pajskalet.
Grädda i 175 grader i ca 30 min, eller tills pajen har fin färg och äggstanningen stannat.
Servera med sallad.

Riktigt riktigt god paj detta! Till pajen hade jag en sallad med en enkel vinägrett som jag gjorde på olivolja, vitvinsvinäger, italiensk salladskrydda och nymald svartpeppar. Enkelt och gott!

Kram Karin

Etiketter: , , , , , , , , ,

4 svar to “Kantarellpaj med camenbert”

  1. Mårtenssons kök Says:

    Ja med både kantareller och camembert kan det ju knappast bli annat än gott!

  2. Emmy Says:

    Det dyker upp kantarellrecept överallt och de små gula rackarna är ju så goda! Gillar camembert också för den delen.

  3. matpolisen Says:

    Det låter jättegott med en kantarellpaj med camembert.

  4. Helena Ljunggren Says:

    Vilken söt pajform. Det ser riktigt gott ut!

Lämna ett avtryck och gör mig glad :-)